Yutong Eurobus News

3000 elbussar på två månader

Den kinesiska busstillverkaren Yutong har på två månader i sommar sålt 3000 helelektriska bussar, rapporterar företaget. Bland annat har staden Shangqi i provinsen Henan tagit emot en leverans på 310 elbussar från Yutong. De aktuella bussarna är 6,4 meter långa midibussar med tolv sittplatser och kapacitet på totalt 36 passagerare.

Enligt Yutong klarar bussarna 140 kilometer på en laddning under normala förhållanden i stadstrafik. Med en snabbladdning på tio minuter kan bussen köras 60 kilometer. Yutong E6 är två meter bred och 2,9 meter hög. Yutong är världens största busstillverkare med en produktion av 30 000 bussar om året.

Yutong-exterior

Yutong har på två månader sålt 3000 fullelektriska midibussar.

Yutong-interior

Yutong E6 har plats för 36 passagerare, varav 12 sittande. Bilder: Yutong.

 
Artikel från http://www.bussmagasinet.se/2015/08/3000-elbussar-pa-tva-manader/

 


Kampen om elbussmarknaden trappas upp

Kampen om den europeiska marknaden för elbussar är nu på väg att skärpas ordentligt. Världens största busstillverkare, kinesiska Yutong, planerar att på den stora bussmässan i Kortrijk i oktober, Busworld, lansera en ny tolvmeters batteribuss för stadstrafik. I ett första skede siktar man in sig på London och Paris. Båda städerna satsar hårt på en stor omställning till elbussar i kollektivtrafiken.

Enligt den brittiska facktidningen RouteOne kommer Yutong att på Busworld i Kortrijk att presentera en ny enplans elbuss, speciellt konstruerad och designad för den europeiska marknaden. Bussen är en vidareutveckling av Yutongs laddhybrid som har sålts i 1700 exemplar i Kina.

Europaversionen är en låggolvsbuss med batterier från antingen Samsung eller från samma leverantör som biltillverkarna Tesla och BMV använder. Beslut om batterileverantör fattas nästa vecka.

Yutong utlovar en räckvidd med fulladdade batterier på 255 – 280 kilometer vilket är fullt tillräckligt för en dags trafik i London. Yutongs internationella marknadschef uppger för Routeone att Yutongs nya elbuss endast kommer att ha tio tons tomvikt vilket ger 20 procent lägre driftskostnader än företagets konkurrenter. Energiförbrukningen uppges till 0,9 kW/kilometer.

Att Yutong är så inriktad på London och Paris beror på att de båda städerna planerar för en omfattande, snabb elektrifiering av busstrafiken.

Efter mässan i Kortrijk ska den första bussen gå i trafik i Paris för att lokaltrafiken där, RATP, ska kunna utvärdera den. Som vi tidigare rapporterat planerar Paris att inom tio år endast ha nollutsläppsbussar i trafik, flertalet av dem elbussar. Det innebär att en jättemarknad på 4500 bussar, varav 80 procent ska vara elbussar, öppnas för tillverkarna.

Som vi också tidigare har rapporterat planerar London att endast ha helelektriska enplansbussar i trafik i centrala staden. Det innebär att man om fem år ska ha 300 elbussar i trafik, förutom dubbeldäckarna. Nyligen beställde en av operatörerna, Go-Ahead Group 51 batteribussar från BYD (Build Your Dreams) för trafik i centrala London. Även Irizar har levererat två batteridrivna stadsbussar till Go-Ahead i London.

BYD ska till hösten också leverera en batteridriven dubbeldäckare till London. Även Optare är inne på elbussmarknaden i den brittiska huvudstaden i samband med att en linje som körs av Arriva, linje 312, ska bli helelektrisk och trafikeras av Optare MetroCity batteribussar.

Artikel från http://www.bussmagasinet.se/2015/08/kampen-om-elbussmarknaden-trappas-upp/


Yutong Fuel cell bus passes homologation in China

Recently, Yutong was given the permit by China’s Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) to produce fuel cell buses, which have been officially put on the list of new vehicle products. Thus, Yutong becomes China’s first commercial vehicle producer qualified for making fuel cell buses. The permit awarded to Yutong also marks the beginning of commercialization of fuel cell buses in China.

Fuel cell vehicles have pointed the ultimate direction for the development of new energy vehicles. For all these years, Yutong has been attaching great importance to the technological advancement of fuel cell buses. As early as 2009, the bus maker rolled out its first generation fuel cell buses. In the next few years, the company has gradually mastered the core technologies in this field, such as fuel cell bus control technologies, system compatibility and technological integration, and in-wheel driving motor control systems. In 2013, Yutong introduced a new generation of fuel cell buses, which adopt low-floor access, in-wheel driving motor systems and advanced communication technologies. In addition, with highly pressured hydrogen in its store, the vehicle is able to meet the needs for public transport after a single refill of hydrogen.

In order to take the lead in fuel cell bus development, Yutong has been making heavy investments in this field. So far, it has established a professional R&D team led by highly skilled staff, all of whom are PhD. holders in such fields as vehicle engineering and chemical engineering. The team has been sparing no effort in making new innovations in a number of frontier areas, such as vehicle control, fuel cell integration and control, driveline matching and integration, motor and related control, vehicle and related spare parts certification. By joining hands with a few well renowned research institutions and universities, it has been constantly making new breakthroughs. Now, boasting a strong professional R&D team, Yutong is fully capable of developing and producing fuel cell buses. To speed up the research and development of fuel cell buses, Yutong has completed the construction of hydrogen refilling stations for vehicles in Beijing, Shanghai and a third city in central China, significantly boosting the sustainable growth of fuel cell buses in these cities.


Yutong Vice President meets President of Iceland

yutong-president

On the picture from left Mr Magnus Gislason, Mr Kjartan Olafsson, Mr Olafur Ragnar Grimsson President of Iceland, Mr Wang Feng, Mr Benedikt G. Gudmundsson

Mr Ólafur Ragnar Grímsson President of Iceland and Mr Wang Feng Vice President of Yutong China met in Iceland. The purpose of the meeting was to discuss about cooperation between Yutong, largest bus manufacturer in the world, and Yutong Eurobus ltd in Iceland.

Mr Ólafur Ragnar Grimsson has shown his interest in the project and cooperation between Icelandic and Chinese companies. Iceland with it’s pure nature is excellent land to be one of the first in Europe to have Chinese pure electric buses for testing and promoting. The “New Energy Product Line” in Yutong is very interesting for Icelandic operators like other operators in Europe.


33,000,000,000km

From Zhengzhou to the whole country, from China to over 110 countries and regions like Cuba, Russia, Iran, Saudi Arabia, Sudan…

Yutong’s footprints have been presented all over the world so as to provide effective solutions to global operators.


26,000,000,000 passengers

Whoever you are, students, white-collar workers, teachers, lawyers…you might come from different cities, regions or even different countries, but you all have one in common: dream of moving from one place to another. Yutong bus, your carrier of moving dream.


2017 EN ROUTE 37

REVIEW

Read now >

© Copyright Yutong Eurobus 2015. Created by SENSON Reklam, Yutong Eurobus webmaster Jesper Johansson

logo